dinsdag 10 augustus 2010

De mond is een roos, de tong een doorn

Voor mijn eindwerk Nederlands moest ik artikels verzamelen rond Nederlandse litteratuur. Meestal probeer ik bij zo'n opdrachten zo creatief mogelijk uit de hoek te komen, want da's altijd leuker om te maken. Heel toevallig vond ik toen een artikel op het internet over een wel heel bijzonder boek:
"Trouw nooit een vrouw met grote voeten."

Dit juweeltje werd geschreven door Mineke Schipper, hoogleraar interculturele literatuurwetenschapppen. Zij publiceerde tal van boeken op haar vakgebied en drie romans. Zo kwam ze op het briljante idee om wereldwijd spreekwoorden over vrouwen samen te bundelen. Haar verzameling toont hoe mannen in verscheidene culturen tegenover vrouwen aankijken. Deze blijken vaak in vele culturen overeen te komen, tot grote verbazing van Mineke. Zo zijn er ook spreekwoorden die in meerdere culturen voorkomen. De titel, "trouw nooit een vrouw met grote voeten" komt voor in China en Mozambique. Het betekend : "trouw nooit een vrouw met meer talent, hersens, ambitie of geld dan je zelf hebt" Deze titel representeert een actueel thema, want veel vrouwen hebben nog steeds veel moeite om carrière te maken zoals een man dat kan.

(samenvatting van informatie uit: 'spreekwoorden over vrouwen verzameld' afkomstig uit de Knack)


Na mijn opdracht heb ik meteen dit boek op het internet besteld omdat het idee achter het boek me zo aansprak. En daarjuist heeft de charmante postbode een bruin pakketje achtergelaten met daarin het beloofde boek. Het boek is gigantisch dik, maar het is dus geen leesboek. Ik heb er al wat in gebladderd en het boek bevat een lang voorwoord, waarin haar project verduidelijkt wordt. Vervolgens vind je ontelbaar veel spreekwoorden terug, telkens onder een hoofdtitel.

bv. HERSENS

"het verstand van een vrouw is het verstand van een kind" (West-Afrika)

Wat me enorm opvalt is dat de spreekwoorden vrouwonvriendelijk zijn en het opmerkelijk is dat 'de vrouw' vaak zwart wordt gemaakt. Zo vond ik deze heel erg beledigend:

"het verstand van vrouwen is zo net zo diep als de twee vingerlengtes water die ze gebruiken om rijst in te koken" (Singalees, Sri Lanka)

Maar in het boek, naast hoofdzakelijk negatieve uitspraken (die ik liever niet op deze blog plaats omdat ze discrimineren) vind je ook prachtige uitspraken:

De wilskracht van een vrouw kan zelfs een rots doorboren (Japans)
Wanneer een vrouw dat wil kan ze alles (Italiaans, Duits)
Niets is onmogelijk voor een vrouw die een wil heeft (Gikuyu)
Een vrouwentong is een zwaard (Portugees, Brazilië)
In het donker is elke vrouw de maan. (Ladino)

Uit: Mineke Schipper, "Trouw nooit een vrouw met grote voeten," wereldwijsheid over vrouwen. (€16,99)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten